Tiedote 13.2.2023.

TIEDOTE 13.02.2023

Meiltä on odotettu reagointia ja ulostuloa, koskien seuran tekemiä aktiviteetteja pelaajarintamalla.

Red Army ei perusta koskaan näkemyksiään huhupuheisiin tai hetken tunnepohjaan, vaan aina faktatietoon ja huolelliseen harkintaan. Siksi tulemmekin julkisuuteen, nyt kun meillä on tiedossa kaikki asiaan liittyvät yksityiskohdat. Nykytilanne on hyvin valitettava ja vakava.

Red Army on käynyt avointa ja suoraa dialogia seuran uuden urheilun kehittämisryhmän kanssa tulevasta urheilustrategiasta. Meille on kerrottu uudesta valitusta strategiasta sekä siihen liittyvistä, tarvittavista toimenpiteistä seikkaperäisesti. Me olemme myös saaneet oman äänemme ja näkemyksemme kuulumaan ja meidät on ensimmäistä kertaa seurahistoriassa haluttu ottaa aidosti mukaan hankkeen toteutukseen yhtenä sen suurena osana. Dialogin avaus Red Armyn suuntaan on tullut Filip Riskan aloitteesta jo alkaen alkusyksystä 2022 ja jatkunut tähän päivään saakka avoimena sekä aktiivisena.

Seuran julkaisema uusi strategia on vakuuttava ja sen aktiviteetit taustalla uskottavia. Ensimmäistä kertaa seurahistoriassa Sportin suunnitelmassa on havaittavissa huolella ja harkinnalla laadittuja, pitkäjänteisiä sekä kestäviä muutoksia, jossa toistuvuus on läsnä, eikä hanke ole kertaluonteinen projekti tai ns. pikavoittoja tavoitteleva.

Lähitulevaisuuden muutokset eivät tule tapahtumaan yhdessä yössä, eikä edes kaudessa. Muutosprosessi on pitkä ja työtä on edessä paljon, mutta hihat on jo kääritty ja määrätietoinen rakentaminen aloitettu. Lopputulema generoi prosessin, joka tuottaa laaja-alaisesti ja jatkumona meille omaa tuotantoa edustukseen ja tietysti myös maailmalle saakka vietäväksi.

Maali edessämme on siis erittäin kirkas – oman juniorituotannon huomattava tasonnosto sekä vaasalaisen urheilullisuuden ja menestymisen uskottava palauttaminen. Me uskomme, että tämä on ainoa oikea tie. Oikoteitä ei aiota enää kulkea, vaan kaikki tulee jatkossa perustumaan faktapohjaan ja määrätietoisuuteen jatkumoon. Tämä on myös se pohja, mistä urheilussa pohjimmillaan taistellaankin, vaikka näinä ”Oy-aikakausina” kaikkein oleellinen, eli oman kaupungin kunnian puolesta taisteleminen sekä menestyminen onkin päässyt hieman itse kullakin hämärtymään ja unohtumaan.

Seurahistoriaamme ovat aina värittäneen enemmän ja vähemmän kiire ja lyhytnäköisyys sekä tietyltä osin myös näköalattomuuskin. Milloin syinä ovat olleet ulkopuoliset tekijät ja milloin oma tekeminen. Me emme ketään syytä tai osoittele. Jokaisella seuran eteen tekevällä ja tehneellä on ja on ollut aivan varmasti hyvä tarkoitusperä, mutta toteutus ei ole ollut pitkäjänteinen, toimiva tai kestävällä pohjalla. Voisi sanoakin, että seuran toimintaa on kuvannut rakentaminen, jos ei nyt aivan suoperälle, niin hiekalle kuitenkin. Nyt valittu strategiatyö perustuu raudanlujan betoniperustan päälle, alan huippuosaajien toimesta ja on kuten mainittu ainoa oikea tie. Tästä olemme hyvin vakuuttuneita!

Muutoksen palaset tulevat loksahtelemaan paikoilleen lähitulevaisuudessa ja avautumaan meille jokaiselle enemmän, mitä pidemmälle muutostyöt etenevät.

Red Army seisoo muutostyön takana ja me toivomme jokaiselta meidän jäseneltämme, Sportin yhteistyökumppanilta sekä muuten Sportia rakastavalta kärsivällisyyttä ja uskoa tulevaisuuteen. Me emme odota yönyli tuloksia, emmekä me ole minnekään katoamassa seuran takaa, vaan odotamme nälkäisinä ja innostuneina muutostyön tuomia hedelmiä seuran rinnalla. Prosessi tuo mukanaan huomattavia kulttuurimuutoksia ja välillä on myös aivan varmasti otettava myöskin yksi askel taaksepäinkin, että voidaan jälleen ottaa kaksi eteenpäin. Me jaksamme odottaa. Vielä tulee se päivä, josta me olemme aina unelmoineet. Kestävästä ja omavaraisesta Vaasan Sportin menestyksestä. Se on asia, jota kannattaa ehdottomasti tavoitella ja jota kyllä jaksaa odottaa. Kun seura tuottaa urheilullista menestystä ja sen tuomaa nautintoa, saamme me unelmiemme tavoitteluun realismia. Kuin oheistuotteena seura saa myös työkaluja ja uskottavuutta sekä nykyisten että uusien yhteistyökumppanien suuntaan ja se alkaa näkymään yhä kiinnostavammalta sekä aidosti lisäarvoa tuottavana kumppanina yhteystyöyrityksillekin. Tämä puolestaan avaa aivan uusia mahdollisuuksia neuvotella kumppanien kanssa, kun seura voi toteennäyttää ja ulosmitata tekoja, eivätkä ne jää ainoastaan puhetasolle. Meille, kannattajien yhteisölle menestyminen tuo myös uskottavuutta, innostusta ja uusia jäseniä sekä sitä kautta jatkumoa kannattajatoimintaan.

Toivomme siis jokaiselle kärsivällisyyttä ja jokaisen tukea seuralle sen toimintaan, vaikka juuri nyt kaikki talot tuntuvat kaatuvan päälle ja möröt luikertelevat koloistaan. Kaikella on kuitenkin tarkoituksensa ja joskus on vaan näköjään osuttava pohjaan, että voi ponnistaa entistäkin korkeammalle. Ehkä tämä oli sitten kuitenkin se, mitä tarvittiin, että muutos syntyy.

On hyvä päättää tiedote viisaaseen sanontaan – ”jos mitään ei muuteta, mikään ei tule muuttumaan”.

Nähdään hallilla toivottavasti nyt ja jatkossakin!

Kunnioittaen ja Yhteistyö terveisin,

Vaasan Sportin Kannattajat Ry (Red Army) hallitus

Mahdollisiin kysymyksiin aiheesta vastaavat Ry:n puheenjohtaja ja/ tai viestintävastaava

Toni Laaksonen – puheenjohtaja